[15-11-2021] Dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że pojawiły się również nowe, niecodzienne formy prowadzenia e-sklepu. Jedną z nich jest dropshipping. Zastanawiasz się, na czym dokładnie polega oraz czy jest to opłacalne rozwiązanie? Dowiedz się więcej na jego temat i sprawdź, czy ten pomysł na biznes rzeczywiście ma sens.
Dropshipping: co to jest?
Dropshipping to model biznesowy, w którym rola właściciela e-sklepu sprowadza się do prowadzenia samego serwisu oraz zbierania zamówień. Za to wszystkie zadania związane z wysyłką towarów czy obsługą zwrotów prowadzi realny dostawca – najczęściej duża hurtownia dla e-commerce.
Na pierwszy rzut oka taki schemat działania może się wydawać bardzo kuszący – zwłaszcza dla osób, które dopiero startują na rynku online. Powody, dla których wiele osób rozważa działalność w modelu dropshippingu, to:
- niski próg wejścia, co wynika m.in. z brakiem konieczności fizycznego zakupu towarów czy ponoszenia kosztów logistycznych,
- ograniczenie obowiązków związanych z prowadzeniem e-sklepu – w końcu „na głowie” właściciela pozostaje właściwie tylko fasada, a więc pozyskiwanie zamówień. Nie ma potrzeby angażowania się w procesy logistyczne,
- wygoda prowadzenia e-sklepu – z dowolnego miejsca na świecie.
I rzeczywiście, są to zalety, o których warto pamiętać. Trzeba jednak wziąć pod uwagę wyzwania, które niesie za sobą taki model prowadzenia e-biznesu.
Co może być problemem przy sprzedaży w modelu dropshippingu?
Dropshipping wydaje się znacznie prostszym sposobem na wejście do świata e-commerce niż tradycyjne prowadzenie e-sklepu. Jeśli jednak zdecydujesz się na to rozwiązanie, musisz liczyć się np. z:
- bardzo dużą konkurencją wśród e-sklepów oferujących dokładnie te same produkty – hurtownie dropshippingowe, które oferują zaplecze dla sklepów w tym modelu, współpracują z dziesiątkami, a czasami nawet setkami podmiotów. A to oznacza, że bardzo wiele e-sklepów będzie proponowało dokładnie te same produkty, w bardzo podobnych cenach. Stąd też może ci być trudniej przebić się ze swoją ofertą, ponieważ nie będzie ona unikalna;
- znacznie mniejszą kontrolą nad biznesem – gdy samodzielnie nadzorujesz nie tylko sprzedaż, ale również dostawy towarów i ich logistykę, dokładnie wiesz, co dzieje się na każdym z tych etapów. Masz więc pewność, że obietnice, które składasz klientom, zostaną dotrzymane. Co jednak, jeśli odpowiadasz tylko za sprzedaż? Czy jesteś w 100% pewien, że zapewnienia, które firmujesz, zostaną zrealizowane? Czy masz pewność, że towar jest dobrej jakości, a przesyłka dotrze do adresata w ustalonym terminie? W modelu dropshippingu musisz znaleźć naprawdę zaufanego partnera, aby uniknąć rozczarowań klientów i w efekcie – strat finansowych;
- niskim poziomem marży – także z uwagi na wspomnianą już dużą konkurencję nie możesz narzucić wyższej marży na towary, bo inaczej klienci kupią ten sam towar w przysłowiowym „sklepie obok”. Dlatego ten model opłaca się tylko wówczas, gdy mocno zainwestujesz w marketing i będziesz realizować zamówienie na duże wolumeny produktów.
Z tego względu warto zastanowić się nad tym, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z nowoczesnych usług magazynowania. Mogą one uwzględniać także co-packing czy kompletację zamówień, ale zapewniają ci znacznie większą kontrolę nad biznesem. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami i poznaj szczegóły!
[ratings]