[02-07-2021] Myślisz o wejściu na rynek e-commerce i zastanawiasz się, czy to dobry pomysł? Jak najbardziej tak! Rynek zakupów internetowych rośnie w piorunującym tempie, a coraz więcej Polaków chętnie zamawia produkty online. Warto jednak przy tym mieć świadomość, że rośnie także liczba biznesów e-commerce. Dlatego przemyśl dobrze swój model działalności i wykorzystaj nasze podpowiedzi, aby szybko się rozwinąć. Zobacz.
Od czego zacząć rozwijanie sklepu internetowego?
Podstawa to oczywiście dobry biznes plan. Na początek przemyśl, jakie produkty chcesz sprzedawać. Być może prowadzisz już sklep stacjonarny i masz kontakty biznesowe, które pozwolą Ci na sprowadzenie sprawdzonych towarów dobrej jakości w jeszcze lepszej cenie? Jeśli tak, jesteś w domu. Jeśli nie, zacznij od wypracowania kontaktów handlowych, dzięki którym będziesz mógł oferować klientom towary przyciągające ich uwagę.
W następnej kolejności przychodzi pora na kwestie techniczne, związane już z uruchomieniem samego e-sklepu. O co trzeba zadbać?
Atrakcyjna domena/nazwa
Warto poszukać adresu, który będzie łatwy do zapamiętania – stanie się on marką Twojego sklepu. Podpowiedź: jeśli nie możesz znaleźć dobrej nazwy w domenie .pl czy .eu, przyjrzyj się alternatywnym „końcówkom”, takim jak na przykład .expert, .store, czy .online. Są łatwe do zapamiętania, a przy tym mają międzynarodowy charakter. To może się przydać na przyszłość!
Platforma e-commerce
Sama domena internetowa nie wystarczy. Potrzebny jest też sam sklep (od strony layoutu i programistycznego) oraz serwer, na którym zostanie on umieszczony i uruchomiony. Do wyboru masz dwa rozwiązania:
- Platformę e-commerce działającą w modelu SaaS – np. Shoplo czy Shopify, która nie wymaga instalacji żadnego oprogramowania czy wykupowania dodatkowej przestrzeni hostingowej. Sklep „stawiasz” w oparciu o szablony dostępne online i regulujesz stałą, comiesięczną opłatę, w ramach której otrzymujesz pełen zestaw usług. Uwaga! W takiej sytuacji sklep nie jest Twoją własnością, a gdy przestaniesz opłacać abonament, tracisz do niego dostęp.
- Rozwiązania open source, takie jak np. wtyczka Woocommerce do WordPressa. Skorzystanie z niej wymaga przygotowania sklepu od strony layoutu i kodu, ale zyskujesz większą elastyczność w konfiguracji serwisu i jest on Twoją własnością. Opłaty w tym przypadku wiążą się przede wszystkim z utrzymaniem serwera.
Marketing
Na początek zadbaj o dopasowanie swojego sklepu do wymogów SEO. Poza tym, że sam serwis powinien być odpowiednio skonfigurowany, istotne jest wypełnienie go wartościowymi treściami zawierającymi dopasowane słowa kluczowe. Dobrze jest także zadbać o obecność w mediach społecznościowych oraz zainwestować w reklamę płatną, np. w systemach Google Ads i Facebook Ads, które przyciągną do e-sklepu ruch.
Magazyn dla e-commerce
Kwestie techniczne to nie wszystko. Równie istotna jest logistyka, a dokładniej dwie kwestie:
- sprawne zatowarowanie magazynów i utrzymanie odpowiedniego poziomu produktów, adekwatnie do zapotrzebowania,
- szybka przesyłka zamówień do klienta końcowego.
Dlatego warto wybrać dobry magazyn dla e-commerce, który zapewni pakiet usług ułatwiających obsługę wszystkich procesów. Na przykład w magazynach Cordis Logistic można liczyć na usługę co-packingu, obejmującą m.in. kompletowanie zamówień dla klientów i ich wysyłkę, a także na 24-godzinny dostęp do magazynu czy obsługę dedykowanego konsultanta. To wszystko da Ci dobrą kontrolę nad towarem, a jednocześnie odciąża Cię od obowiązków związanych z obsługą zamówień.
W efekcie możesz się cieszyć bardzo sprawną obsługą klientów i skróceniem do minimum czasu przesyłki. A to przełoży się na dobre opinie, które zaowocują sprawniejszym rozwojem e-biznesu.
Obecnie próg wejścia do świata e-commerce jest znacznie niższy niż jakiś czas temu. Wystarczy znaleźć dobrych partnerów, aby krok po kroku zbudować grupę zaangażowanych klientów i osiągać coraz lepsze wyniki sprzedaży.
[ratings]